Veelgestelde vragen

Hieronder hebben we de meest gestelde vragen op een rijtje gezet. Neem voor andere vragen contact op met ons secretariaat.

Algemene vragen

  • Wat is Amivedi?

    Stichting Amivedi is een vrijwilligersorganisatie die zich inzet voor vermiste en gevonden huisdieren in Nederland. Amivedi faciliteert de registratie van deze dieren en is daarmee een landelijk meldpunt voor huisdiereigenaren.  

  • Waar komt de naam Amivedi vandaan?

    De naam van de stichting staat voor ‘AMor est Iustitia VErzorging van DIeren’. ‘AMor est Iustitia’ is Latijn voor ‘liefde is gerechtigheid’. De toevoeging ‘VErzorging van ‘DIeren’ refereert aan de beginjaren van Amivedi waarbij de organisatie destijds voor de vermiste en gevonden huisdieren zorgde.

  • Wanneer kan ik een beroep doen op Amivedi?

    U kunt een beroep doen op Amivedi wanneer uw huisdier is vermist of wanneer u een huisdier hebt gevonden. De melding kan gedaan worden via het online formulier op de website, per mail of per telefoon. 

    Vermist dier aanmelden

    Gevonden dier aanmelden

  • Hoeveel meldpunten heeft Amivedi?

    Amivedi werkt vanuit ca. 110 meldpunten, verspreid over het hele land. Elk meldpunt ontvangt meldingen uit een bepaald gebied en elk meldpunt wordt gerund door één van de vrijwilligers. Het meldpunt plaatst de melding op de website en onderhoudt tevens contact met dierenasiels en dierenambulances. 

  • Hoeveel vrijwilligers werken er bij Amivedi?

    Er zijn ruim 140 vrijwilligers actief voor Amivedi. Deze vrijwilligers bemannen onze meldpunten en bieden daarmee ondersteuning bij het registreren van een vermiste of gevonden huisdier. Vrijwilligers bemannen tevens het centraal informatienummer of voeren andere ondersteunende taken uit. Maar ook onze coördinatoren en bestuursleden zetten zich vrijwillig in voor Amivedi. 

Overige vragen

  • Wat is de werkwijze van Amivedi?

    Meldingen van vermiste of gevonden huisdieren die via de website van Amivedi, per mail of telefonisch worden doorgegeven, komen bij het gekozen meldpunt terecht. U ontvangt direct na een online melding een bevestigingsmail met daarin het Amivedi meldingsnummer evenals de gegevens zoals u deze in de melding heeft doorgegeven. Uw melding wordt vervolgens gecontroleerd door één van onze vrijwilligers en, indien nodig, wordt er contact met u opgenomen voor aanvullende informatie. Is uw melding compleet dan wordt deze binnen 24 uur op onze website geplaatst. Amivedi zoekt net als u in ons bestand met vermiste en gevonden huisdieren. Tevens werkt Amivedi nauw samen met diverse instanties zoals dierenasiels, dierenartsen, dierenopvangcentra en dierenambulances. Vinden we uw vermiste of gevonden huisdier? Dan nemen we uiteraard zo snel mogelijk contact met u op. 

  • Haalt Amivedi gevonden huisdieren op?

    Amivedi haalt geen gevonden huisdieren op. Gevonden huisdieren blijven bij de vinder tot de eigenaar gevonden is, of worden (indien nodig) opgehaald door dierenambulance of door de vinder naar het dierenasiel gebracht. 

  • Vangt Amivedi de gevonden huisdieren op?

    Amivedi vangt geen gevonden huisdieren op. Gevonden huisdieren verblijven in een dierenasiel, bij een dierenarts of bij de vinder tot de eigenaar gevonden is. 

  • Bemiddelt Amivedi bij de herplaatsing van huisdieren?

    Amivedi bemiddelt niet bij de herplaatsing van huisdieren. Hiervoor kunt u het beste contact opnemen met het dierenasiel in uw regio of de hulp van een instantie inroepen die zich bezig houdt met het herplaatsen van huisdieren. 

  • Is Amivedi 24/7 bereikbaar?

    Meldingen via het online formulier kunnen 24 uur per dag ingestuurd worden. Onze vrijwilligers zijn echter niet 24/7 beschikbaar en hierdoor kan het voorkomen dat u bij telefonisch contact een voicemail krijgt, uw melding niet direct zichtbaar is op de Amivedi website of u niet gelijk antwoord krijgt op uw mail. Wel reageren we altijd binnen 24 uur. 

Vermist en gevonden huisdier meldingen

  • Hoe kan ik een vermist of gevonden huisdier aanmelden?

    Een vermist of gevonden huisdier kan via het online formulier, per mail of telefonisch aangemeld worden bij het meldpunt in de regio. Klik hier om een melding te doen. 

    Vermist dier aanmelden

    Gevonden dier aanmelden

  • Wat moet ik doen als ik een overleden dier gevonden heb?

    Treft u een overleden huisdier aan, neem dan zo spoedig mogelijk contact op met de plaatselijke dierenambulance of de Gemeente. Zij kunnen het overleden huisdier ophalen en nakijken of het dier gechipt is. Meld het overleden huisdier tevens aan bij Amivedi, als het kan met foto. De foto wordt niet geplaatst op de website, maar door de vrijwilliger bewaard voor eventuele identificatie. Een overleden huisdier dient minimaal 14 dagen in de vriezer van de dierenambulance, asiel of Gemeente bewaard te worden. 

  • Bij welk meldpunt moet ik mijn vermist of gevonden huisdier aanmelden?

    Op onze website vind u een overzicht van alle Amivedi meldpunten. Kies het meldpunt in de regio waar het huisdier is vermist of waar het huisdier is gevonden. 

    Bekijk Meldpunten

  • Wat kan ik verder doen om een vermist of gevonden huisdier zo snel mogelijk thuis te krijgen?

    Amivedi heeft diverse tips waarmee u de vindkans van uw vermiste huisdier of de of hereniging met de eigenaar van een gevonden huisdier vergroot. Dit zijn algemene tips, tips voor vermiste of gevonden katten, tips voor vermiste of gevonden honden en tips voor vermiste of gevonden vogels. Klik hier voor alle tips. 

  • Wat moet ik doen als ik een gewond dier gevonden heb?

    Treft u een gewond huisdier aan, neem dan zo spoedig mogelijk contact op met de dierenambulance. De dierenambulance is meestal 24 uur per dag bereikbaar voor noodgevallen. Tevens hebben zij vaak goede afspraken met dierenartsen als het gaat om de behandeling van gewonde dieren waarvan de eigenaar nog onbekend is. Brengt u het gewonde huisdier zelf naar een dierenarts, dan kan gevraagd worden of u de kosten van de behandeling op u wilt nemen. Meld het gewonde huisdier tevens aan bij Amivedi om de vindkans te vergroten, als het kan met foto. 

    Vermist dier aanmelden

    Gevonden dier aanmelden

  • Hoe lang blijft een melding op de Amivedi website staan?

    Een melding van een vermist huisdier blijft maximaal 3 jaar op de website van Amivedi staan. Standaard zoekt u op de Amivedi website tussen de meldingen van de afgelopen 3 maanden. Wilt u oudere meldingen bekijken, pas dan de datum van het zoekprogramma aan.

    Een melding van een gevonden huisdier blijft maximaal 3 maanden op de website van Amivedi staan. Deze periode is korter dan bij vermiste huisdieren, omdat gevonden huisdieren na een aantal weken vaak niet meer traceerbaar zijn. Hoewel een groot aantal van de gevonden huisdieren die op de website staan gelukkig met hun eigenaar herenigd zijn, wordt er door dierenambulances of dierenasiels niet altijd officieel vermeld dat een dier is opgehaald. Tevens mag een gevonden huisdier dat in een dierenasiel is ondergebracht na 14 dagen herplaatst worden. Daarnaast komen niet alle gevonden huisdieren terecht in een opvang. Een aantal dieren is alleen gesignaleerd op een bepaalde plaats; vaak hebben deze dieren hun huis weer terug gevonden of zijn verder getrokken.

    Indien nodig, kan een vrijwilliger van Amivedi wel verder terugkijken in het bestand. Neem hiervoor contact op met het meldpunt van de desbetreffende omgeving. 

    Vermist dier aanmelden

    Gevonden dier aanmelden

  • Hoe kan ik mijn melding aanpassen?

    U kunt uw melding op de Amivedi website niet zelf aanpassen. Neem voor wijzigingen en/of aanvullingen per mail of telefoon contact op met het meldpunt in uw regio. Deze contactgegevens staan vermeld in de bevestiging die u per mail hebt ontvangen na het indienen van de melding. De vrijwilliger van het meldpunt vult of past de melding aan. 

  • Hoe kan ik mijn melding verwijderen?

    U kunt uw melding op de Amivedi website niet zelf verwijderen. Is een vermist of gevonden huisdier weer terecht of wilt u de melding om andere redenen verwijderen van de website? Neem per mail of telefoon contact op met het meldpunt in uw regio. Deze contactgegevens staan vermeld in de bevestiging die u per mail heeft ontvangen na het indienen van uw melding. De vrijwilliger van het meldpunt zet de melding als opgelost op de website of verwijderd de melding.

    Bekijk Meldpunten

  • Zijn er kosten verbonden aan het melden van een huisdier bij Amivedi?

    Er zijn geen kosten verbonden aan het melden van een vermist of gevonden huisdier bij Amivedi. Het werk van Amivedi wordt mogelijk gemaakt door donateurs. Wilt u weten hoe u kunt doneren? Klik hier

Vrijwilligers

  • Hoe word ik vrijwilliger bij Amivedi?

    Wilt u vrijwilliger worden voor Amivedi? Wij kunnen uw hulp goed gebruiken! Neem contact op via ons contactformulier; vul deze zo volledig mogelijk in en geef aan waarom u voor Amivedi wilt werken. Reageren op een specifieke vacature? Klik hier voor vacatures bij Amivedi.

  • Wat houdt vrijwilligerswerk bij Amivedi in?

    Als vrijwilliger van Amivedi bemant of ondersteunt u één van onze meldpunten. Vanuit huis en met behulp van een (eigen) computer en telefoon registreert u vermiste en gevonden huisdieren. Hoewel u niet in contact komt met de dieren zelf, helpt u huisdiereigenaren en vinders in de zoektocht naar vermiste en gevonden huisdieren. Daarbij maakt u gebruik van de Amivedi database maar ook werkt u samen met dierenasiels, dierenambulances en andere instanties. Uw rol hierbij is zowel adviserend als administratief. U controleert namelijk de meldingen die binnenkomen, plaatst ze op onze website en geeft tips aan de melders. Een meldpunt bent u  7 dagen per week, maar dit betekent niet dat u altijd bereikbaar hoeft te zijn. Bij afwezigheid kan een voicemail ingesproken worden waarna u de melder kunt terugbellen. We vragen u altijd binnen 24 uur te reageren.

    Daarnaast zijn er vrijwilligers die een vast dagdeel per week vanuit huis telefoontjes beantwoorden die op het landelijke informatienummer binnenkomen. Dit nummer wordt gebeld wanneer melders op zoek zijn naar gegevens van een meldpunt.

    Ook worden er soms vrijwilligers gezocht voor andere ondersteunende taken of coördinatie- en bestuursfuncties. Klik hier voor vacatures bij Amivedi. Link plaatsen naar vacature pagina

    Vrijwilligers krijgen niet betaald voor hun werkzaamheden. Wel worden onkosten vergoed. 

     

Donateur

  • Hoe doneer ik aan Amivedi?

    Wilt u donateur worden van Amivedi? Wij kunnen uw hulp goed gebruiken! Steun ons financieel en doneer eenmalig of doorlopend een door u gekozen bedrag. Doneer online voor een eenmalige donatie en betaal met betaalmogelijkheden als iDEAL, machtiging, CreditCard, Kadobon-online, Paypal, Sofortbanking, 0900-helpons of E-bon. Of doneer middels het versturen van een SMS. SMS DONATIE 4554 naar 1008 en ontvang een gratis SMS met een unieke verificatiecode waarmee u een eenmalig of doorlopende machtiging kunt afgeven ter ondersteuning van Amivedi. Met uw hulp blijft de registratie van vermiste en gevonden huisdieren kosteloos en kunnen wij elke dag weer vermiste en gevonden huisdieren met hun eigenaren herenigen. 

  • Wat gebeurt er met mijn donatie?

    Amivedi is een vrijwilligersorganisatie die kosteloos de registratie van vermiste en gevonden huisdieren faciliteert. Hoewel we onze kosten zo laag mogelijk proberen te houden, hebben we inkomsten nodig om onkosten van onze vrijwilligers te vergoeden. Dit wordt financieel mogelijk gemaakt door onze donateurs die zorgen voor een jaarlijkse bijdrage en giftgevers die ons eenmalig steunen. Omdat Amivedi door de belastingdienst als ANBI instelling is aangemerkt, is het mogelijk schenkingen te doen die niet fiscaal belast zijn.

  • hoe kan ik wijzigingen met betrekking tot mijn donatie doorgeven?

    Wilt u gegevens met betrekking tot uw donatie wijzigen? Neem dan contact op met de donateursadministratie.

Verhaal delen

  • Hoe deel ik mijn verhaal?

    Er zijn verschillende manieren om uw verhaal te delen. Deel uw verhaal over een vermist of gevonden huisdier op ons prikbord of deel uw verhaal via social media. 

    Deel je verhaal

Overige vragen

  • Waar meld ik mijn klacht?

    Heeft u een klacht over één van onze meldpunten? Neem dan contact op met de regiocoördinator van de provincie waarin het meldpunt zich bevindt. Contactgegevens van onze regiocoördinatoren vind u op onze contact pagina. Mocht uw klacht niet worden verholpen, neem dan contact op met de landelijke coördinator van Amivedi. 

  • Wat gebeurt er met mijn gegevens?

    Amivedi vraagt bij het registreren van een vermist of gevonden huisdier uw naam, adres en contactgegevens. Dit om vermiste en gevonden huisdieren zo snel mogelijk met hun eigenaar te kunnen herenigen. Persoonlijke gegevens worden niet gedeeld met derden en zijn alleen bekend binnen Amivedi in relatie tot uw melding. Ook wanneer uw melding op onze site wordt geplaatst worden persoonlijke gegevens afgeschermd.

    Wel geven wij uw gegevens door aan instanties als dierenambulances, dierenartsen, dierenasiels en de dierenbescherming wanneer dit noodzakelijk is in het belang van het dier. 

Dierendag2017

Steun ons

Stichting Amivedi is een vrijwilligers- organisatie die zich inzet voor vermiste en gevonden huisdieren in Nederland dmv de kosteloze registratie van deze dieren. We zijn het landelijk meldpunt voor huisdier eigenaren. Onze enthousiaste vrijwilligers werken nauw samen met politie, dierenartsen, dieren- ambulances en dierenasielen wat er voor zorgt dat vele huisdieren weer thuiskomen!

Wat kunt u doen? Steun ons, word donateur of vrijwilliger en deel uw verhaal! Alleen op die manier kunnen wij vermiste en gevonden huisdieren gratis blijven registreren en er voor zorgen dat ze zo snel mogelijk weer veilig thuiskomen.


Steun ons